لودر
مارکتون

تبلیغات موبایلی چیست؟

تبلیغات موبایلی درواقع به انجام هرگونه تبلیغات از طریق موبایل، تبلت و دیگر دستگاه های ارتباط بی سیم می باشد. بهترین ویژگی تبلیغات موبایلی که باعث محبوبیت و رشد آن شده این است که وسیله ای که بر روی آن تبلیغ انجام  می شود، وسیله ای شخصی و مربوط به یک فرد خاص است. در نتیجه موبایل ها دقیق ترین وسیله و بهترین کانال ارتباط شما برای هدف قرار دادن مخاطبین خاص هستند البته در صورتی که بتوانید مخاطب هدف را به درستی بشناسید.امروزه تبلیغات موبایلی عموما در اپلیکیشن های موبایل و وب سایت ها انجام می شود. تبلیغات  موبایلی  می تواند از هر نوع متن (text) ، فیلمهای فلش (flash movies) ، بنر ، صوت (audio) و ویدئو باشد.

مزایای تبلیغات موبایل

در دنیای امروز و با توجه به استفاده روزافزون تمامی افراد از موبایل، استفاده از تبلیغات موبایلی برای صاحبان کسب‌وکارها اجتناب‌ناپذیر شده است. این نوع تبلیغات، مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

بازار رو به رشد

درحالی‌که در آمار و ارقام موجود در مورد استفاده از اینترنت و ابزار وابسته به آن، استفاده از کامپیوترهای دسکتاپ دیگر رشد چندانی نداشته باشد، اما کاربران تلفن‌های هوشمند و اینترنت رو به افزایشی چشم‌گیر پیش می‌روند. طوری که نمی‌توان این رشد و پیشرفت را نادیده گرفت و همین موضوع، بیش از هر چیزی استفاده از تبلیغات موبایلی را توجیه‌پذیر می‌کند.

امکان دسترسی به مخاطب هدف، در مکان و زمان درست

برخلاف دیگر پلتفرم‌های تبلیغاتی، موبایل‌ها در هر زمان و مکانی در دسترس هستند و عمده کاربران آن، به ندرت پیش می‌آید که دقیقه‌ای از آن غافل شوند. و این موضوع رویای تبلیغ‌دهنده است! این مزیت به تبلیغ‌دهندگان این شانس را می‌دهد که پیام‌هایشان را بر اساس موقعیت مکانی و یا با توجه به زمان‌های خاص بفرستند؛ مثلا می‌توانند برای گروهی از افراد که در یک منطقه زندگی می‌کنند، درباره رویداد حراج فوق‌العاده در فروشگاه آن منطقه اطلاع‌رسانی نمایند.

مقرون به‌صرفه

موبایل دیگر ثابت کرده که مقرون‌به‌صرفه‌ترین دستگاه برای تبلیغات است. دلیل این امر، وجود رقابت کمتر در میان تبلیغ‌دهندگان موبایل است. و این رقابت کمتر در فضای تبلیغات موبایل باعث شده بتوان با هزینه کمتری نسبت به هر دستگاه و ابزار دیگری در آن به مشتریان هدف نزدیک شد. این مزیت موبایل فقط به کانال‌های دیجیتال محدود نمی‌شود و در مقایسه با ابزار تبلیغات سنتی مثل بیلبوردها و تلویزیون نیز به‌صرفه‌تر است.

امکان تعامل با مشتری در تمامی شبکه‌ها

موبایل در مقایسه با دسکتاپ و تبلت، بالاترین نرخ کلیک (CTR) را در جستجو، نمایش و رسانه‌های اجتماعی دارد. و در سنجش میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و همچنین میزان هزینه، نرخ کلیک برای تبلیغ‌دهندگان مهمترین معیار است .

انواع مدل های تبلیغات موبایلی

به طور کلی با چهار مدل تبلیغات بر روی موبایل نمایش داده می شود: تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش (.Rewarded Video Ad) ، تبلیغات بینابینی (Interstitial) ، تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll) و تبلیغات هم‌نما (Native)

تبلیغات ویدئویی مبتنی بر پاداش (Rewarded Video Ad)

این مدل تبلیغاتی مناسب اپلیکیشن‌های با پرداخت درون‌برنامه‌ای است. در این مدل کاربر با تماشای کامل یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی، جایزه‌ای با مقداری که ناشرین از قبل تعیین کرده‌اند دریافت می‌کند. این تبلیغات مناسب‌ترین نوع تبلیغ برای حفظ تجربه کاربری است. از طرف دیگر چون کاربران با انتخاب خود و برای دریافت جایزه اقدام به تماشای این تبلیغات می‌کنند نرخ نمایش کامل ویدئو (Completion Rat  یا به اختصار  CR) در این مدل بالاست و به همین دلیل درآمد موثر هزاره (eCPM) هم در این تبلیغات بیش از سایر تبلیغات است .

تبلیغات بینابینی (Interstitial)

این تبلیغات هنگام استفاده‌ی کاربر از اپلیکیشن و بدون انتخاب او به نمایش درمی‌آیند و در دو شکل تصویر بنری تمام‌صفحه (Web View  بینابینی) و ویدئوی گذرپذیر (Skippable) قابل استفاده هستند. در تبلیغات ویدئویی گذرپذیر مطابق راهکار پیاده‌سازی شما، در زمان مشخصی ویدئو برای کاربر پخش می‌شود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا می‌تواند پس از گذشت ۵ ثانیه از تماشای ادامه‌ی ویدئو انصراف دهد. از آن‌جایی که این تبلیغات براساس تصمیم ناشر – و نه تصمیم کاربران – آغاز می‌گردد، نرخ درگیری تبلیغاتی کاربران (Adoption Rate) آن‌ها بالاست اما مشکل اصلی در آن‌ها پایین بودن نرخ تماشای کامل ویدئو است. تپسل براساس اینکه کاربران تا چه میزان به تماشای ویدئو ادامه بدهند و براساس تعرفه‌ی هر کمپین خاص، درآمدی برای ناشرین در نظر می‌گیرد و به این ترتیب ناشرین می‌توانند از این دسته از تبلیغات هم استفاده کنند.در نسخه منتشرشده SDK  تپسل تبلیغات ویدئویی گذرپذیر قابل استفاده هستند و در آپدیت بعدی، تبلیغات تمام‌صفحه هم در دسترس خواهند بود.// هنوز همینطوره؟ یا این مال قدیمه؟

تبلیغات پیش نمایشی (Pre-roll)

این تبلیغات برای اپلیکیشن‌هایی که بخشی از آن‌ها مربوط به نمایش محتوای ویدئویی به کاربران است مفید هستند، مخصوصا اگر میانگین مدت زمان ویدئوهای ارائه‌شده در اپلیکیشن کمتر از ۲ دقیقه باشد، تبلیغات پیش‌نمایشی بهترین انتخاب هستند. در این تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه در ابتدای ویدئوی اصلی به کاربر نشان داده می‌شود و سپس ویدئوی اصلی آغاز می‌شود و در نهایت به ازای هر نمایش ویدئوی تبلیغاتی، درآمدی برای توسعه‌دهنده لحاظ خواهد شد.

تبلیغات هم نما (Native)

تبلیغات هم‌نما به تبلیغاتی می‌گویند که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری اپلیکیشن، باعث توجه بیشتر کاربر و عدم آزار او می‌شوند. هدف اصلی تبلیغات هم‌نما این است که با ارائه‌ی تبلیغات به صورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی، هویت بصری و تجربه کاربری را حفظ کنند و در عین حال، جریان درآمدی جدیدی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها فراهم کنند. در واقع حسن این تبلیغات برای تبلیغ‌دهندگان جلب توجه کاربر و برای ناشرین، درآمدزایی توام با عدم تخریب تجربه کاربری است.

 

انواع روش های تبلیغات موبایلی

در کمپین های تبلیغاتی دیجیتال چهار روش متداول برای تبلیغات در موبایل وجود دارد. این روش های عبارتند از  CPA ، CPI ،  CPCV ، CPV .

هزینه به ازای فعالیت خاص CPA یا (Cost Per Action)

 

در این روش تبلیغ دهنده زمانی به شبکه های تبلیغاتی پول پرداخت می کند که عمل مورد نظر او انجام شده باشد. این عمل می تواند کلیک ، بازدید کامل ویدئو ، پر کردن فرم، عضویت و … باشد. این مدل جامع خود می تواند شامل یکی از عناوین زیر برای قیمت گذاری باشد.

هزینه به ازای نصب CPI یا (Cost Per Install)

CPI یا هزینه در ازای نصب مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد.استفاده از این روش برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن موثر است.

 

هزینه به ازای نمایش کامل ویدئو CPCV یا ( Cost Per Complete View )

در این روش قیمت گذاری کمپین های دیجیتال  تبلیغ دهنده به ازای هر نمایش کامل ویدئو مبلغ مشخصی را به شبکه پرداخت می کند. این نوع از کمپین برای آگاه سازی مردم از برند مناسب است. اما در انتهای ویدئو نیز می تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می کند.

هزینه به ازای هر کلیک CPC یا (Cost Per Click)

در این نوع قیمت گذاری کمپین های دیجیتال، تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به  شبکه تبلیغاتی پول میدهد.طبیعتا کلیک بر روی تبلیغات باید در نتیجه علاقه کاربر نسبت به محصول مورد نظر باشد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *